zaterdag 18 mei 2013

Batu Caves en Taman Negara


Vanmorgen werden we om 08.00u opgehaald door Michael, onze gids voor vandaag en eigenaar van MM Adventures
Als eerste bracht hij ons naar de Batu Caves hier staat een 43 meter hoog beeld

van Lord Murugan en kan je vanaf beneden naar boven via 272 treden. Hier kom je dan in de Tempel (grot) waar nog steeds wordt gebeden en hindoe rituelen worden uitgevoerd. Nog een stuk of twintig treden hoger sta je in een ander deel en hier groeien ook planten en bomen. Normaal gesproken zijn er ook apen, maar die lagen waarschijnlijk nog te slapen toen wij er waren. Die trappen vielen vies tegen trouwens (slechte conditie;-)) al heb ik sommige mensen wel zes keer van boven naar beneden zien lopen, ach ieder zijn ding haha
Daarna weer naar Michael voor een drie uur durende rit naar het regenwoud. De eerste twee uur zijn is snelweg met tolpoorten en heel goed te doen, het laatste uur was op een soort b-weg en hobbelde en bobbelde, we zaten te stuiteren op de bank;-)

Voordat we op plaats van bestemming aankwamen hebben we nog even “lekker” lokaal gegeten. Jullie begrijpen dat ik niet heel warm liep, maar we hadden ondertussen 14.00u wel trek gekregen. Nou ik kan jullie zeggen dat ik van alles wat gegeten heb en het nog lekker vond ook, ja het moet echt niet gekker worden.

Barbara ook hier in Maleisië hebben ze heerlijke pasteitjes, je kan ze gewoon hier halen hoeft niet perse op Curaçao. Deze waren gevuld met kip en erg lekker, we hebben er allebei twee op en ook nog vier meegenomen voor onderweg. Ook kregen we een Maleisische donut, deze waren nog lekkerder dan de Dunkin “echt waar”!!!
En dan kregen we nog een kom met een of ander groen goedje, eerlijk gezegd zag het er niet uit. Een soort rijst zeiden ze met kokosmelk en nog een soort bruine siroop en een berg ijsblokken (het klinkt zelfs vies als ik het zo typ). Maar ook dit was goed te doen al vulde het wel heel erg.

Na deze locale lunch naar de boot die ons naar het resort zou brengen, afscheid genomen van Michael en voorgesteld aan onze gids voor de rest van de dag. Zijn naam Bruce Lee, tuurlijk en ik ben Brigitte Bardot hahaha we mochten hem ook gewoon Lee noemen en dat hebben we dan ook maar gedaan.
Met Lee naar de overkant gevaren, echt een klein stukje en ingecheckt bij het resort. Onze kamer was klaar dus we hebben snel onze spullen daar achterlaten en ons omgekleed, we gaan n.l. ook nog zwemmen in de rivier.
Lee stond netjes op ons te wachten bij de receptie en vertelde ons dat we eerst een stuk gingen varen op de rivier richting de canopy walk. Wij een smal bootje in dat lekker wiebelt als je instapt, zitten op een kussentje op de bodem en gaan!


Het varen was heerlijk, we hebben heel veel oerwoud vanaf de rivier gezien en voor we het wisten waren we al bij de canopy walk.

Je moet je eerst registreren en dan kan je via trappen (nog meer, ik voel me kuitjes nog;-)) naar boven lopen waar je dan moet wachten tot je wordt geroepen voordat je mag beginnen. We hebben een klein uurtje op onze beurt moeten wachten, maar toen mochten we hoog tussen de bomen aan de wandel.


De canopy walk is een hangbrug gemaakt van touwen en planken 10 meter boven de grond. Het is een cirkel van 500 meter met hier en daar schitterde uitzichten op de rivier en het regenwoud. Wij konden maar de helft lopen, want de andere helft werd gerenoveerd en dat was ook wel nodig ook. Het was leuk om te doen, maar niet perse iets wat ook echt moet. Het kan er erg druk zijn en wachttijden van twee uur is echt niets, wij vinden het dat niet waard (maar dat is persoonlijk).
 
Na de “walk” stapten we weer in de boot om bij de locale bewoners die nog langs de rivier wonen en leven op bezoek te gaan. Deze mensen leven nog echt van de visvangst en de jacht en wonnen in bamboe hutjes.
 Wij kregen een demonstratie vuur maken en er werd uitgelegd hoe er met de blaaspijp op dieren werd gejaagd. Wij mochten ook allebei een keer een poging wagen met de blaaspijp. Redmer ging als eerste en ons doel was een kleine teddybeer die in een net hing. Redmer blies en…..raak, midden in zijn kruis haha, de gids en de jager vonden het allemaal erg knap en ik moest mij gelukkig prijzen want mijn man was een goede jager.

Daarna was het mijn beurt. Ik had er een hard hoofd in want bij alles wat ik schiet schiet ik meestal mis en die pijp is ook nog eens zo’n anderhalve meter lang. Maar ik ging er voor staan, mikte en…..Bulls eye, in zijn kop;-). De gids kwam niet meer bij en ik zei dat we dan maar met zijn tweeën moesten gaan jagen haha
Daarna werd het weer tijd om verder te gaan, het was erg leuk om dit gezien te hebben maar wel erg toeristisch. Het ene bootje na het andere bootje komt en gaat en het is erg druk, dan is een privé gids toch wel erg handig.

Weer in de boot gingen we onze late lunch ophalen die we dan langs de rivier konden nuttigen. Zo gezegd zo gedaan, toen onderweg naar een plekje aan de rivier waar we konden eten en zwemmen.
Ik had al weer zo mijn bedenkingen; A-de rivier is bruin, ik weet dat dit komt door het zand, maar toch. B-het is koud water, want het is een flink stromende rivier.
Dus bij aankomst eerst maar de lunch uitgepakt, deze bestond uit ei, kip en rijst. De eerste twee heb ik vrolijk aan de kant geschoven en de rijst heb ik lekker op zitten eten, Redmer heeft de kip ook nog op en smaakte goed. Lee lag al heerlijk in het water en volgens hem was het erg lekker, ja natuurlijk!!!!

Ik mijn kleding uit en mijn waterschoenen aan en het water in, allen mijn voeten hoor want het was flink koud. Redmer en ik zijn toch meer van de wat warmere temperaturen om in te gaan zwemmen, maar we wilden ons niet laten kennen. Dus plons de koude bruine rivier in en eigenlijk was dat best lekker verfrissend, al dacht manlief anders over het lekker.
Na een tijdje werd het wat drukker en kwamen er een boel andere mensen, voornamelijk moslims. Deze mensen gaan vanwege hun geloof met kleding en al het water in, zelfs hun hoofddoekje wordt niet afgedaan. Ook de mannen gaan met kleren aan het water in en daar zat ik dan in mijn bikini. Volgens de gids was dat niet erg, want ze zagen wel dat ik een toerist was, oh ja hoe dan???

Uiteindelijk werd het tijd om terug te gaan naar het resort, daar konden we dan nog even lekker uitrusten en dineren voordat Lee ons weer kwam halen voor de nachtwandeling. Na een douche en een kort tukkie gingen we naar het restaurant en het bleek een lopend buffet te zijn.
Er was weer kip met rijst en groente en ander dingen, Redmer heeft zijn bord lekker vol geschept met van alles en nog wat en ik heb me beperkt tot de rijst met groente. Ik lust wel kip hoor, maar had er niet zo’n trek in;-)
Na het eten hebben we ons nog even ingesmeerd met Deet tegen de insecten en gingen we gewapend met zaklamp naar Lee die al op ons stond te wachten.



Ja hoor daar gingen we dan in het donker het regenwoud in op zoek naar….ja naar wat eigenlijk. Ik vind een boel beestjes al snel eng maar ik ging dapper mee. Het eerste wat we zagen was een reuze duizendpoot op een boom, echt een lange dikke. Ook zagen we sprinkhanen en wandelende takken, maar dat vind ik allemaal niet zo erg. Toen vroeg Lee of we een spin wilde zien en ik antwoorden heel netjes dat ik niet van spinnen hou en dat ik daar dus ook niet zo’n behoeft aan heb. Nou dat was jammer want hij had net een hele grote harige gevonden!!!!!! Redmer stond al naast Lee en die hoorde ik zeggen; zo dat is een flinke jongen, kijk dan. Nou even denken…..maar mijn

nieuwsgierigheid won toch en heel voorzichtig keek in naar de boom waar Lee met zijn zaklamp op stond te schijnen. ZO EN DAAR ZAT ME TOCH EEN SPIN!!!! Volgens Lee was hij te vergelijken met een vogelspin, echt??? JOEPIE… doorlopen!! Hij bewoog gelukkig niet en hij zat een stuk van het pad af, want ik moest er wel langs.

Gelukkig hebben we verder niet meer van die joekels gevonden, wel nog wat kleine spinnetjes en een kikker, maar toen zat de wandeling er wel op. Het is wel bijzonder om in het donker in het regenwoud te lopen en je hebt ook echt een zaklamp nodig want anders zie je NIETS, het is er echt pikkedonker. Wat ik nog het knapste vind is dat Lee al die beestjes weet te vinden tussen de struiken en de bladeren, echt niet normaal. Na de wandeling afscheid genomen van Lee, want morgen is er een ander gids.

Wij zijn lekker ons bedje ingegaan, want we waren best wel moe en morgen moeten we om 8.30 al weer klaar staan, voor een nieuwe dag met avonturen.

2 opmerkingen:

  1. Oh meid die spin!!!!! Aan me never nooit niet dat ik daar naar had gekeken. Vind je dapper hoor. En wat durf jij met het eten zeg! Ben ik niet van je gewend. Zie je nou dat het ook lekker kan zijn ;-)
    Gauw verder naar morgen om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig verslag van een volle dag, je beschrijft het echt leuk, net of we erbij zijn en vol humor.

    BeantwoordenVerwijderen